Komplet branding af din virksomhed med visuel identitet
En virksomheds visuelle identitet er hele den synlige del af virksomheden. Dvs. alle de sammenhænge vi ser virksomheden i, ned til mindste detalje.
Den klassiske visuelle identitet indeholder som hovedregel de fire grundelementer bomærke, navnetræk, farve og typografi. Det er dog ikke altid, at de fire elementer eksisterer eller er defineret. I en tid med stor overvægt af digital markedsføring vil jeg påstå, at en visuel identitet kan indeholder mange flere elementer.
Bomærke
Bomærket er den del af et logo, som udgør en grafisk form eller symbol.
Navnetræk
Er den udformning af typografi, som man giver virksomhedens navn.
Farver
Farverne i en visuel identitet er de forudbestemte farver, som bruges i virksomheden.
Typografi
De forudbestemte skrifttyper, som bruges i virksomhedens tekstforfatning
Ikoner
Anvendes som supplement til verbalt kommunikation og andre former for udtryk.
Animationer
I en digital hverdag kan animationer være med til at leveliggøre f.eks. dit logo.
Fotostil
Sætter guidelines for hvordan billeder må tages, grades og bruges i virksomheden.
Supergrafik
Et dekorativt grafisk element, som supplement til logo, typografi og farver
Ikke to virksomheder er ens, så derfor behøver en visuel identitet ikke nødvendigvis at indeholde alle overstående elementer, men udgangspunktet er typisk disse. Med flere grafiske tangenter at spille på, øges mulighederne for en unik og markant identitet, og gør det meget nemmere for dig at kommunikere direkte og effektivt.
Ikoner til Zenajour.
Bomærke, navnetræk, farver og supergrafik til Zenajour
Designguiden
Når jeg udvikler nye visuelle identitetet følger der altid en mediepakke og en designguide med som afrunding på projektet. Designguiden er en slags grafisk manual til din visuelle identitet, som fortæller hvordan din visuelle identitet bruges bedst muligt på tværs af de platforme din kommunikation kan foregå på. En designguide indeholder typisk følgende:
Korrekt og forkert brug af logoet, inkl. respektafstande
Farvepalette (RGB, CMYK, HEX, Pantone, Foliefarve)
Brug af typografi
Eksempler på fotostil, supergrafik, brevlinje, Powerpoint, mailsignatur, visitkort, bilindpakning, skilte, flag, arbejdstøj m.m.
En designguide giver en meget detaljeret beskrivelse til f.eks. markedsføringsmedarbejdere eller fremtidige samabejdspartnere vedr. marketing, som er med til at tydeliggøre præcis hvordan din virksomhed bør se ud.
Jeg har udviklet visuelle identitetet lige så længe, som jeg har tegnet logoer, og for lige så mange forskellige kunder. Så går du med en god idé, så tag endelig kontakt. Det første møde er gratis.
Eksempler på virksomheder jeg hjulpet med en visuel identitet
Bl.a. disse virksomheder har jeg hjulpet med branding eller rebranding, herunder en ny visuel identitet. Logoet er den vigtigste del af en visuel identitet.
Respektafstand til Morsø Forsynings logo. En del af deres designguide.
Supergrafik til Galtrup Efterskole.
Hvornår er det tid til rebranding af din virksomhed?
En virksomhed kan få behov for et nyt og anderledes udtryk. Et mindre eller et større facelift. Der kan være mange grunde til hvorfor dette sker, men typisk er det for at skabe fornyelse og følge med tiden, eller i forbindelse med ledelsesskift, fusionering eller nyt navn.
For langt de fleste virksomheder er rebranding en hård og langsommelig proces, fordi den nuværende visuelle identitet står i vejen for nytænkning. Den nuværende visuelle identitet har man måske haft og arbejdet med i 20 år, og pludselig skal det hele laves om. Det kan være svært at skulle ændre din virksomheds DNA, og det er helt forståeligt, men det kan også være en nødvendlighed hvis man fortsat skal være i udvikling, og ikke i afvikling.
Cirka en trejdedel af alle de visuelle identiteter jeg har udviklet i gennem de sidste 15 år, har været rebranding af en eksisiterende virksomhed. Så går du med overvejelser om en grafisk fornyelse af virksomheden, så tøv ikke med at kontakte mig. Første møde er gratis.
Ikoner til Sønderhå-Hørsted Sparekasse.
Ikoner til Dynalogic.
Et mockup af bildeko til Hanstholm Fiskeauktion.