Nyt Viborg Museum
I forbindelse med udarbejdelsen af et prospekt for Viborg Kommune til Domkirkekvarteret i Viborg, fik jeg i 2016 til opgave, at skabe den nye visuelle identitet til Viborg Museum.
Viborg Museum stod foran en stor forandringsproces, hvor museet skulle flytte fra Hjultorvet til den tidligere landsretsbygning i Domkirkeområdet. Her skulle museets vision, om at udvikle sig til et nyt, moderne og markant bymuseum i nær forbindelse med den øvrige udvikling af domkirkeområdet som én samlet kulturattraktion, realiseres. Men museets visioner og drømme kræver fundraising. Derfor kom jeg på banen med en helt ny visuel identiet, et prospektmagasin og en hjemmeside.
Jeg har leveret:
Logo og Visuel identitet
Prospektmagasin (i samarbejde med Creative ZOO)
Webdesign
Afsender:
Projektet blev udført i min stilling som art director, rådgiver og partner hos Kong Gulerod Reklamebureau.
Idéen bag projektmagasinet
Der er to overordnede mål med prospektmagasinet. Det ene er at skaffe økonomiske midler til opførelsen af det nye Viborg Museum blandt fonde. Det andet mål er at oplyse og skabe synlighed om museet i Viborgs erhvervsliv og blandt den almene borger i byen. Prospektet skal være med til at skabe stolthed og forventningsglæde blandt borgerne, samt at give den basale information om projektet i overgangsperioden. Derfor er balancen mellem at være seriøs, informativ og nytænkende altafgørende.
Magasinformatet egner sig godt til at bygge en historie op omkring og arbejde med storytelling. På den måde drages læseren ind i fortællingen. Derudover har magasinet nogle formidlingstekniske greb, som gør, at man nemmere kan formidle storslåethed, skabe overraskelse og variation.
Den visuelle identitet og planen for fremtiden
Den grafiske linje i Viborg Museums visuelle identitet signalerer puls, midtpunkt, Viborg DNA, slægt, arv, spor og udvikling.
De gennemgående farver og enkelte supergrafiske elementer skaber sammenhæng og gør identiteten ekstraordinær, ambitiøs og unik.
Viborg er kendt for sit spirende animationsmiljø. Derfor har museet et ønske om at bruge animation aktivt, som et effektivt værktøj i kommunikationen i fremtiden.
Den visuelle identitet for Viborg Museums er en del af Viborg Kommunes helhedsplan fra 2016, som tænkes realiseret i løbet af 10 år.
Fortællingen om Viborg får et nyt udspring, når bymuseet i Domkirkekvarteret åbner i 2025. Og når de til den tid klipper den røde snor, inviterer de ind i Museum Wibergis. Bymuseet får således sit helt eget navn og selvstændige brand parallelt med Viborg Museums andre besøgssteder.