Nordic Phantoms
NICE NICE afholdte i sommeren 2024 en “Vind et logo” konkurrence for virksomheder og foreninger på Fyn i forbindelse med egen flytning af virksomheden fra Nordjylland til Svendborg. Rigtig mange var med i konkurrencen, men en ung virksomhed, som holder til i hjertet af Odense skilte sig ud. Ikke nok med, at deres arbejdsområde er spændende og teknisk, de gør også noget godt for andre mennesker. Derfor vandt udviklingsvirksomheden logokonkurrencen.
Nordic Phantoms udvikler anatomiske modeller, også kaldet fantomer, der simulerer indre blødninger. Fantomerne kan bruges til at træne læger og sygeplejersker i komplekse procedurer samt af virksomheder til at fremvise deres udstyr.
Idéen til Nordic Phantoms opstod i forbindelse med grundlæggerens speciale, der viste et behov inden for medicinsk simulation af mave-tarmsygdomme. Forskningen fastslog en mangel på simulationsbaseret udstyr til procedurer, der foretages sjældent og derfor resulterer i høj dødelighed.
Den første prototype blev bygget og testet i tæt samarbejde med læger og i januar 2022 blev det første produkt fremstillet og solgt.
Jeg har leveret:
Afsender:
NICE NICE
Det lille og det store kredsløb
Blodomløbet er betegnelsen for det system af blodkar og organer, der med blodet bringer ilt, næring, hormoner mv. til kroppens celler og bortskaffer de affaldsstoffer, cellernes forbrænding producerer. Det opdeles normalt i to: det lille kredsløb (lungekredsløbet eller pulmonarkredsløbet) og det store kredsløb (kropskredsløbet eller det systemiske kredsløb).
Logoets bomærket symboliserer de to kredsløb. Det lille kredsløb er vandret, og det store lodret. For at bomærket har samme bredde og højde, er de gjort identiske i størrelse.
De udvalgte farver til den visuelle identitet er primært blå og rød. I farvepsykologi menes blå at have en beroligende effekt i mens rød har en stimulerende egenskab. Med både en kold og en varm farve, dækkes begge farvetemperature desuden.
Et grafisk mockup af hvordan et visitkort fra Nordic Phantoms kunne se ud.
"Fordi vi er en udviklingsvirksomhed, har vi ikke haft ressourcer til markedsføring, og måtte derfor også selv designe vores oprindelige logo. Det har vi aldrig været helt tilfredse med, men heldigvis støfte vi på en logokonkurrence arrangeret af NICE NICE, og vi besluttede os for at deltage ved at sende en kort ansøgning.
NICE NICE har formået at sætte sig godt ind i vores virksomheds grundidé, og vi har nemt kunne sparre med Paw om vores tanker og ønsker til vores grafiske identitet.
Det har været med til at præge det endelige resultat, som nu rammer præcis de visuelle ønsker vi har til Nordic Phantoms.”
– Tine Elisiussen | CTO, Founder | Nordic Phantoms