Sådan finder du det rigtige navn til din virksomhed

Du har fået en rigtig god idé. Du vil gerne føre den ud i livet, og beslutter dig derfor for at blive selvstændig. Du er kommet godt i gang med din forretningsplan, og har allerede potentielle kunder i tankerne. Nu er du (næsten) klar til at tage springet, men du mangler et navn.

Et godt firmanavn er essensen af dit brand og et stort ansvar på dine skuldre. Det skal være let at huske. Det skal minde dig og dine medarbejdere om, hvorfor I er i gang med dette projekt. Det kan i øvrigt være dyrt og besværligt at skifte senere, så det er vigtigt at ramme rigtig første gang.

godt firmanavn

Det kan være svært at komme op med det rigtige navn til en virksomhed. Bare rolig, sådan er det for langt de fleste.

Indefra og ud

Du tænker måske allerede på dine kommende kunder, når du har din virksomhed i tankerne. Lad vær med at gå udefra og ind. Start indefra i virksomheden og find navnet med tilgangen indefra og ud. Dyk ned i, hvad der er kernen i dit brand. Hvad der er fundamentet og hvad står du for - ikke hvad dine kunder søger Det kan selvfølgelig være svært at få sagt højt og på kort tid. Når det så endelig er på plads, er du til gengæld langt både i udviklingen af din elevatortale og dit brand. 

Prøv stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad adskiller dig fra dine konkurrenter, og hvor er du bedst?

  • Hvem er din typiske kunde?

  • Hvad er dine langsigtede mål?

  • Hvad er din mission?

  • Hvad er din vision?

  • Hvilke principper er vigtige for dig?

Tænk over din virksomheds kompetencer

Prøv at fokusere på alle de handlinger din virksomhed foretager. De procedurer, teknikker eller tilgange i anvender kan gemme på værdifulde ideer, når du skal finde et nyt og kreativt firmanavn.

Find inspiration til et godt firmanavn i dine varer, tjenester og arbejdsprocesser:

  • Hvad er fordelene ved at bruge din virksomhed?

  • Hvad beskæftiger din virksomhed sig med?

  • Hvilken specifik niche opererer du inden for?

  • Bruger du et bestemt værktøj eller en bestemt råvare?

  • Hvad er det, du tilbyder, udfører, giver?

  • Hvilke handlinger, bevægelser eller processer udfører du?

  • Hvordan ser situationen ud, når din løsning bliver anvendt?

  • Hvilken værdi bidrager din virksomhed eller din løsning med til dine kunder?

Hvilke følelser udsender dit brand?

Yes, den er god nok. Det kan virke underligt, men et godt brand skaber en stemning.

Prøv derfor at finde ord, der er beskrivende, positive og tiltrækkende:

  • Hvilke ord forbinder du med dit brand?

  • Hvad tænker andre, når de hører om, hvad du laver?

  • Hvilken følelse vil du gerne fremkalde omkring dit brand?

Tving dig selv til at finde andre ord for det samme

Du er stadig på helt bar bund, når det kommer til at finde et godt navn til din virksomhed. Prøv nu at kigge efter synonymer til de ord du har indtil videre. 

I De Danske Ordbog (link) kan du finde betydninger for dine ord og biord. Det giver dig flere muligheder og endnu flere ord at arbejde med. 

Synonymbog er en generator som brugervenligt kan vise dig synonymer for et ord.

På Synonymet kan du indtaste et ord og få synonymer for ordet opstillet på en grafisk måde

For at opfinde kreative firmanavne kan du undersøge forskellige sprog for inspiration. Ved at vælge ord fra andre sprog kan du skabe et unikt og spændende udtryk, som potentielle kunder vil huske. Mange gode firmanavne stammer fra latin, såsom Volvo ("jeg ruller") eller Acer ("skarp", "entusiastisk”).

Leg med stavelsen

Ændre et enkelt bogstav i et kendt ord for at skabe et nyt og spændende firmanavn. Du kan også finde inspiration i et vigtigt ord for din virksomhed og lege med stavningen for at skabe noget unikt, ligesom Reebok gjorde med inspiration fra "rhebok", en afrikansk antilope.

Brug forkortelser eller akronymer

Et godt firmanavn er et kort firmanavn. Prøv f.eks. at gøre som Ingvar Kamprad fra Elmtaryd Agunnaryd i Sverige. Han brugte initialerne fra sit eget navn og sin hjemby til at finde frem til navnet IKEA. Eller som den danske legetøjsproducent, LEGO, som synes at "LEg GOdt" var for langt og indviklet et navn. 

Relevante og irrelevante firmanavne

gode firmanavne

Se om dit firmanavn er ledigt

Så fandt du endelig frem til verdens bedste navn til din nye virksomhed, men er nu usikker på om navnet allerede er brugt i din branche. 

Undersøg om du kan få navnet:

  • Datacvr.cvr.dk

    Er virksomhedens navn ledig?

  • DK-hostmaster.dk

    Er det danske domæne (internetadressen) ledigt?

  • Whois.net

    Er udenlandske og andre underlige domæneender ledige?

Prøv at lave en søgning på dit nye navn i Google. Findes der noget negativt omtale med samme navn? Begynd nu at registrere navnet på sociale medier ved at oprette virksomhedsprofiler på de største platforme, også selv om de ikke er relevante for dig pt.

Har du fundet et godt navn til din virksomhed?

Nu skulle navnet gerne være nogenlunde på plads, og det sjove kan begynde. Nu skal du i gang med din markedsføring. Hvis du synes det var svært, tidskrævende og en irriterrende proces, at finde frem til dit firmanavn, så har jeg en kedelig nyhed. Din markedsføring bliver, med alt sandsynlighed, kun sværere her fra. Mangler du hjælp til resten af rejsen, så lad NICE NICE hjælpe dig. Jeg sidder klar til at hjælpe dig, og lever faktisk af denne type arbejde.

marketing bureau

Skarpe kompetencer til din markedføring

Vil du vide mere om præcis hvad jeg kan tilbyde, så kig endelig nærmere på kompetencerne her.

Logodesign

Visuel identitet

Videoproduktion

Dronefilm

Hjemmesider

Webshops

UX og UI design

Tryksager

Emballagedesign

Relaterede projekter

Sens Food

Galtrup Efterskole

Zenajour